Bewegen

Petanquen, bowlen, turnen, fietsen, wandelen.

Bij Aksent lig je zelden op je luie krent.

 

Met ouder worden treden er lichamelijke en psychische veranderingen op. Als je voldoende sport en beweegt voel je je niet alleen beter, maar het heeft nog een aantal extra voordelen.

Fysieke voordelen:

Je hartspier wordt sterker, dikker en groter. Zo kan je meer zuurstofrijk bloed naar de werkende spieren pompen. Je  raakt minder snel vermoeid.

Bij inspanningen ga je sneller en dieper ademen waardoor ook de kleinste luchtzakjes in je longen aan het werk  worden gezet. Je zal minder snel buiten adem zijn.

 Vet verbrand je het best met een sport waarbij je lichaam heel de tijd in beweging is. Zo hou je je gewicht beter onder controle.

 De randen van onze bloedvaten worden harder met het verouderen, waardoor de bloeddruk stijgt. Je hart flink aan het werk zetten, zorgt op lange termijn voor een lagere bloeddruk.

 Niet alleen neemt de spiermassa af, ook je beenderen worden poreuzer en kwetsbaarder. Voldoende sporten versterkt je botten en voorkomt osteoporose.

 Met een lagere spiermassa worden je botten en gewrichten meer belast. Een juiste spiertraining is dus goed voor de fitheid van je hele lichaam.

 Als je sport train je niet enkel je spieren en je conditie. Ook je evenwicht, co√∂rdinatie en beweeglijkheid gaan erop vooruit. Zo vermindert uiteraard ook het risico op valpartijen.

 Als je bij Aksent sport, werk je niet alleen aan je gezondheid, maar ook aan je sociaal leven. Je leert nieuwe mensen kennen of versterkt de band met je bestaande vrienden en kennissen. Je maakt samen plezier en zoals we allen weten: lachen is gezond.

Psychische voordelen:

 Sporten bij Aksent is ook goed voor je geest, want je:

  • verkleint je kans op stress of depressies;
  • versterkt je zelfvertrouwen;
  • verbetert je zelfstandigheid bij dagelijkse taken;
  • verhoogt je concentratievermogen;
  • verbetert je slaapkwaliteit.

Met dank aan het 'Sportelpocket van Bloso'.